HÄUSERFUGEN/HOUSE FUGUES (2012 Wolfgang Georgsdorf, 52 min.)

Scentscape, Soundscape, Synolfie für Smeller 2.0 in 14 Sätzen, 2012, 52 min.
Scentscape, Soundscape, Synolfy for Smeller 2.0 in 14 movements, 2012, 52 min.

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Smeller is made for contents and not for itself. One of the first contents was the synolfie „House Fugues“ composed by Wolfgang Georgsdorf in 2012 with a soundscape by Matthias Hänisch. Housefugues refers to urban spaces and environments and their respective scentscapes, the olfactory blendings characteristic for these allocated spaces. The soundscapes are supporting the olfactory composition to support the orientation of the recipient. Two movements oft he synolfie „Housefugues“ have brief extracts of their soundscapes as samples here (restaurant, harbour). The sounds of the harbour for example are interwoven and synchronized with the smells of the sea, the fuel of ships, fish, the grase in the ropes, freight from the cargo ships (e.g. tropical fruits), algae, the salty breeze etc. House Fugues is a rather naturalistic olfactory narrative.

„Häuserfugen“ ist, wie wir sie nennen, eine ‚Synolfie‘ für Smeller 2.0: ein komponierter Zyklus von kurzen zeitbasierten, olfaktorischen, beziehungsweise multisensorischen Stücken. Stoff der Synolfie „Häuserfugen“ sind gebaute, urbane Räume und Umgebungen. Jeder Raum ist mit einer Scentscape als ‚Smellodie‘ artikuliert, einer Geruchssequenz, verwoben mit einer Klang- und Geräuschsequenz. Die Wahl dieser Form aus Geruch und begleitendem Klang hat ihren Grund in der Situation seiner Uraufführung in der Ausstellung „Sinnesrausch“ im OK-Centrum für Gegenwartskunst, OÖ-Kulturquartier in Linz: Für die nach dreieinhalb Monaten fast 80.000 Besucher war es von Anfang an wichtig, zu den Gerüchen Anhaltspunkte ihrer Verortung zu erhalten (in diesem Fall akustisch), um die Erkennbarkeit der Geruchssequenzen in diesem völlig neuen Feld zeitbasierter, olfaktorischer Poesie zu ermöglichen.

1. Flughafen
2. Restaurant

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3. Auto
4. Wohnung
5. Fahrstuhltour
6. Dorfspaziergang
7. Bahnhof
8. Kaufhaus
9. Straßendemonstation
10. Büro
11. Maschinenhalle
12. Hallenbad
13. Spielcasino
14. Hafen
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Credits „Häuserfugen“:
Konzept und Komposition Synolfie: Wolfgang Georgsdorf
Musik: Matthias Haenisch
Sound Design: Matthias Haenisch und Andreas Albrecht
Parfümistik: Geza Schön

„House Fugues“ is a synolfy, as we call it, for Smeller 2.0: a combined cycle of short timebased olfactory / multisensory pieces.
Bases of the synolfy „House Fugues“ are urban spaces – built environments.
Each spatial property is articulated with a scentscape as a ’smelody‘ – an olfactory sequence, juxtaposed and interwoven with its according sequence of sound and noise.
The choice of this form (scent & sound) is rooted in the situation of its first release in the major exhibition „Sensory Sensation“ in the OK-Center for Contempoary Arts, Upper Austrian Cultural Quarter in Linz: For the nearly 80 000 visitors we had after three and a half months, it was important to render acoustic coordinates to the allocation of the odours to ensure their recognizability in this totally new field of timebased olfactory poetry.

1. Airport
2. Restaurant

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3. Car Ride
4. Apartment
5. Elevator Ride
6. Village Walk
7. Trainstation
8. Department Store
9. Street Demonstration
10. Office
11. Machine Hall
12. Indoor Public Pool
13. Gambling Hall
14. Harbour
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Credits „House Fugues“:
Concept and composition of synolfies: Wolfgang Georgsdorf
Music: Matthias Haenisch
Sound Design: Mathias Haenisch and Andreas Albrecht
Perfumistic Refinement and consulting: Geza Schön


Artworks


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